Vanliga frågor - FAQ



1. Vad har Brf Dagsmejan för organisationsnummer?


Föreningens organisationsnummer är 769631-7325. 



2. Får jag grilla på min balkong?


Vi tillåter grillning på balkonger men enbart med el- eller gasolgrill. Det är direkt förbjudet att grilla med kolgrill pga. den stora brandrisk det medför. Vi måste alla visa hänsyn och inte störa våra grannar. Alla ska kunna sitta på sina uteplatser/balkonger utan att störas av grillos.



3. Hur får jag inloggning till appen?


Ladda ner appen för Android eller iOS och anmäl dig till app@brfdagsmejan.se  



4. Vilka förändringar får jag göra på min balkong/fasad?


Generellt gäller för balkong och fasad att inga ingrepp, så som håltagning, får göras utan föreningens godkännande.  
Det finns godkänt bygglov för inglasning av vissa balkonger (ej de utan tak) men det är inte tillåtet att installera balkonginglasning utan styrelsens godkännande. Installation får enbart utföras av föreningen godkänd entreprenör.  



5. Har tappat bort portbricka/hemnyckel. Hur beställer jag en ny?


Du beställer ny portbricka/hemnyckel via Fastum Service Center. Tel: 90 220.



6. Fläkten går för fullt. Vad gör jag?


Vi har återkommande problem med att fläktarna, som ventilerar våra fastigheter, går upp i rökgasevakueringsläge. Varje gång detta händer och en felanmälan kommer in till Fastum, alt. Securitas, kostar det bostadsrättsföreningen onödigt mycket pengar. För att komma till rätta med detta har vi, tillsammans med firman som gjorde installationen, minskat känsligheten på fläktarna. Tyvärr händer det dock fortfarande att fläktarna går upp i högvarv, pg.a att det röks under köksfläkten.  


Vi vill uppmana boende att istället för att felanmäla till Fastum i första hand kontakta:


    Då kan vi försöka åtgärda problemet själva. Skulle vi i styrelsen inte ha möjlighet att åtgärda problemet, använd felanmälan, som vanligt. Det bästa skulle förstås vara att vi låter bli att röka under fläkten, så slipper vi problemet helt.



      7. Min ugnslucka är trasig. Ska jag felanmäla det till fastum?


      Nej, allt som är inne i lägenheten är ägarens ansvar, detta tas med tillverkaren av ugnen. 



      8. Hur gör man en felanmälan till Fastum?


      Fastum kontaktas på www.90220.se/sidor/dagsmejan, men tänk på att varje felanmälan, även dem där Fastum inte åtgärdar problemet, kostar föreningen pengar.
      Tänk därför efter om det verkligen är nödvändigt med en felanmälan till Fastum. Tex kan Kone kontaktas direkt om hissen stannat. Styrelsen kan kontaktas om fläkten går på högvarv, osv.



      9. Vad är min portkod?


      Kontakta styrelsen på styrelsen@brfdagsmejan.se



      10. Hur får jag inloggning till garageappen?


      Smart Park/Fastum sköter alla frågor gällande garaget samt förhyrda utomhusplatser för Brf Dagsmejan. 90220.se



      11. Var vänder man sig när en huvudsäkring gått sönder?


      På samma sätt som vi försöker minska kostnader vid problem med fläktarna, försöker vi lösa detta problem själva, om möjligt. Vi vill därför uppmana boende att istället för att felanmäla till Fastum i första hand kontakta:

      Så åtgärdar vi problemet själva. Skulle vi i styrelsen inte ha möjlighet att åtgärda
      problemet, använd felanmälan, som vanligt.



      12. Var hittar man årsmötesprotokollen?


      Årsmötesprotokollen hittar du under Information -> Dokument. 



      13. Får man ställa cyklar i rullstolsrummen?


      Nej. För förvaring av cyklar hänvisar vi till de cykelrum som finns i vår Brf. 



      14. Får jag ha saker utanför min lägenhetsdörr?


      Nej! Du får inte ställa barnvagnar, dörrmatta eller andra främmande föremål utanför din lägenhetsdörr/i trapphuset.

      Trappphuset är gemensam yta för passage till och från lägenheterna. Dessa måste vara helt fria från föremål för att säkerställa utrymning och räddningsinsats vid rökbildning.  


      Lägenhetsdörrens utsida är föreningens ansvar. Det är inte tillåtet att sätta upp föremål eller lappar på dörrens utsida, på övriga delar av dörrpartiet eller på väggarna i trapphuset. 
       
      För förvaring av barnvagnar hänvisar vi till rullstollsrummen som hittas på entréplan i respektive port. 




      15. Får man hyra ut sin p-plats?


      Nej, inte utan styrelsens godkännande. Kontakt:  styrelsen@brfdagsmejan.se





      16. Var felanmälar man parkeringssystemet i garaget?


      Felanmälan av parkeringssyetemt i garaget görs till Metrisk. Journummer: 010-768 6090, support@metrisk.se





      17. Var felanmälar man sin laddstation?


      Felanmälan av laddstationer görs till Voltiva. Tel: 020-899 480, support@voltiva.se